עורכי דין ! עורך דין ! עו"ד

עורכי דין ! עורך דין ! עו"דעורכי דין ! עורך דין ! עו"דעורכי דין ! עורך דין ! עו"דעורכי דין ! עורך דין ! עו"דעורכי דין ! עורך דין ! עו"דעורכי דין ! עורך דין ! עו"דעורכי דין ! עורך דין ! עו"דעורכי דין ! עורך דין ! עו"ד
עורכי דין ! עורך דין ! עו"ד

תגיות לעמוד: עורך דין עורך דין דיני אינטרנט עורכי דין לשון הרע זכויות יוצרים פיצויי פיטורין עו"ד תקנון גילוי נאות הוצאה לפועל תביעה ייצוגית gurl shi  תקשורת בית משפט גביית חובות פשיטת רגל

 

צור קשר

 

ייעוץ משפטי

 

הפוך לעמוד הבית

 

הוסף למועדפים

 

תקנון אינטרנט

 

 

 

בתי המשפט

 

חוקים

 

מאמרים

 

אינדקס עורכי דין

 

פנייה במייל

 

כותבים עלינו

 

מעורבות חברתית

 

שכר טירחה מינימלי

 

השקעות ויזמות

 

   

ִ

פסקי דין

פסק דין - סאבר אבו סרחאן נ. כלל חברה לביטוח בע"מ

 

 

 

בפני:  

כבוד המשנה לנשיאה א' ריבלין

 

כבוד השופטת א' פרוקצ'יה

 

כבוד השופטת ע' ארבל

 

המערערים:

1. סאבר אבו סרחאן

 

2. חוולה אבו סרחאן

 

3. ברקאת אבו סרחאן

                                          

 

נ  ג  ד

                                                                                                    

המשיבים:

1. כלל חברה  לביטוח בע"מ

 

2. אבו סרחאן כאמל

                                          

ערעור על פסק דינו של בית המשפט המחוזי בירושלים מיום 19.6.07 בת"א 7125/05 שניתן על ידי כבוד השופט

י' רוטפלד

                                          

תאריך הישיבה:

כ"ד בתשרי תש"ע        

(12.10.09)

 

בשם המערערים:

עו"ד ע' גבעון

 

בשם המשיבים:

עו"ד מ' זוכוביצקי

 

פסק-דין

 

השופטת ע' ארבל:

 

           ערעור וערעור שכנגד על פסק דינו של בית המשפט המחוזי בירושלים בת''א 7125/05 (כבוד השופט י' שפירא) מיום 28.5.2007, לפיו נפסק פיצוי בסך של 1,909,496 ש''ח לטובת המערער 1.

 

העובדות

 

1.        המערער 1, קטין יליד שנת 1992 (להלן: המערער), נפגע ביום 19.3.2005 בתאונת דרכים קשה, עת נדרס על ידי משאית בהיותו הולך רגל (להלן: התאונה). המערערים 2,3 הם הוריו. בעקבות התאונה נגרמו למערער שברים בעצמות בירך ובשוק שמאל אשר חייבו השתלת עור, שבר באגן וחבלה ברגל ימין שדרשה את קטיעת הגפה מעל הברך. לא הייתה מחלוקת בין המערערים לבין המשיבה 1 על עצם קרות התאונה ועל האחריות הביטוחית שהמשיבה חבה למערער, אלא רק על שיעור הנזק וגובה הפיצוי שניתן בגינו למערער.

 

2.        בית המשפט המחוזי מינה כמומחה רפואי מטעמו את ד''ר לאו, אשר קבע בחוות דעתו שלמערער נכות בשיעור של 65% בגין קטיעת גפה, 10% בגין צלקות בגופו, ו-10% בגין חיבור גרוע של שברים בעצמות השוק השמאלית. סה''כ נקבעה לתובע נכות רפואית צמיתה בשיעור 71%.

 

פסק דינו של בית המשפט המחוזי

 

3.        בפסק דינו של בית המשפט המחוזי נפסקו למערער פיצויים בסכום כולל של 1,909,496 ש''ח. בית המשפט קבע על דרך אומדן, ובשונה מגובה הנכות הרפואית שנקבעה, כי שיעור הנכות התפקודית של המערער הוא 50%. בקביעתו התבסס בית המשפט על הראיות שהוגשו לו, ובכללן קלטת ממנה עולה כי המערער יכול לבצע פעולות, בניגוד לנאמר בתצהירו, כגון הליכה ללא קביים; חוות הדעת הרפואית ודו"ח הפיזיותרפיה שנערך למערער וקבע שהוא מסוגל לבצע פעולות באופן עצמאי, כגון להתלבש ולהתפשט. בנוסף קבע בית המשפט כי שכר הבסיס של המערער לצורך חישוב ראש הנזק של הפסד כושר השתכרות יהיה השכר הממוצע במשק, וזאת בהתאם להלכה שנקבעה בבית משפט זה.

 

4.        עוד קבע בית המשפט כי המערער זכאי על פי שיעור נכותו, וכן בגין תקופת האשפוז, לפיצוי בגין כאב וסבל. בעבור ראש הנזק של סיעוד ועזרת הזולת לעבר ולעתיד פסק בית המשפט פיצוי בסכום גלובאלי של 325,000 ש''ח. בנוסף קבע בית המשפט כי בשל ריבוי הטיפולים שעבר המערער בתל אביב, יש לפצותו בגין ראש הנזק של ניידות בסך של 50,000 ש''ח עבור השנה הראשונה, וכן בסכום של 750 ש''ח לחודש למשך חייו. לעניין הוצאות רפואיות, אביזרים ועזרים, נקבע כי המערער לא הוכיח את נחיצותן של הוצאות מוגברות, ועל כן נפסק לו סכום של 3,000 ש''ח בעבור הוצאות עד למועד פסק הדין בלבד. בית המשפט הוסיף וקבע כי המערער זכאי להטבות מכוח חוק חינוך מיוחד, תשמ''ח-1988, וכן לטיפולים רפואיים מקופת חולים כללית אשר בה הוא חבר. בשל כך קבע בית המשפט למערער פיצוי רק בגין אביזרים, כגון: כסא גלגלים כולל כרית ישיבה; יד עזר; קביים ובית גדם. לבסוף קבע בית המשפט כי יש לפצות את המערער בעבור ראש הנזק של התאמת הדיור בסך כולל של 25,000 ש''ח.

 

טענות הצדדים

 

5.        המערערים טוענים כי טעה בית המשפט המחוזי בקביעותיו לגבי שיעור הנכות התפקודית ולגבי גובה הפיצוי במספר ראשי נזק. ראשית, נטען כי בשל העובדה שמדובר בקטין, קשה לקבוע את שיעור הנכות התפקודית. לפיכך, לשיטתם, היה על בית המשפט להעמיד את שיעור הנכות התפקודית לכל הפחות על שיעור הנכות הרפואית אשר נקבעה על ידי הרופא המומחה. בנוסף נטען כי יש להגדיל את הפיצוי בגין ראש הנזק של עזרת הזולת לעתיד, כיוון שלפי חוות הדעת הרפואית צפויה בעתיד החמרה במצבו של המערער אשר תצריך עזרה מוגברת. בנוסף גורסים המערערים כי הפיצוי שנפסק בגין ניידות בעתיד איננו משקף נכונה את תעריפי הנסיעות העדכניים ואת הצרכים המוגברים שיהיו למערער בעתיד. לבסוף טוענים המערערים כי יש להגדיל את הפיצוי בגין ראש הנזק של התאמת הדיור בכדי שניתן יהיה להתאים את דירת מגורי המערער לצרכיו. לעניין זה מדגישים המערערים כי כעת גר המערער עם הוריו, אך בבגרותו הוא צפוי להתגורר בבית משלו שידרוש אף הוא התאמות. לטענתם יש להגדיל את סכום הפיצוי בגין ראש נזק זה לסך של 250,000 ש''ח.

 

6.        המשיבים, הם המערערים שכנגד, טוענים נגד קביעות בית המשפט בנוגע לשיעור בסיס השכר המשמש לחישוב הפסד כושר ההשתכרות, בנוגע לשיעור הנכות התפקודית שנקבעה למערער ובנוגע לגובה הפיצוי שנפסק במספר ראשי נזק. לשיטתם, לאור נסיבות המקרה – ובפרט העובדה שלמערער היו הישגים לימודיים נמוכים, יש לו מגבלות למידה, רמת משכל גבולית, קשיים רגשיים, מצב משפחתי קשה ורקע סוציואקונומי נמוך – היה על בית המשפט לקבוע את בסיס השכר לכל היותר כגובה שכר המינימום במשק. בנוסף טוענים המשיבים כי לאור הראיות שהובאו בפני בית המשפט ואשר סתרו את תצהירו של המערער, צריך היה בית המשפט להעמיד את הנכות התפקודית על שיעור של פחות מ-50%. טענה זו מבססים המשיבים על ראיות דוגמת תיעוד בווידיאו של המערער מהלך ללא שימוש בקביים וללא ליווי, ומסמכים רפואיים שנערכו זמן קצר לאחר התאונה ואשר קבעו כי המערער מתפקד באופן עצמאי. עוד טענו המשיבים שכיוון שלא הונחה בפני בית המשפט תשתית ראייתית לביסוס הצורך בהתאמת דיור, ומשויתרו המערערים על מינוי מומחה בתחום השיקומי, לא היה מקום לפסיקת פיצוי בגין ראש נזק זה. בעניין ראש הנזק של עזרת הזולת בעתיד טוענים המשיבים כי נוכח מצבו התפקודי של המערער, המצביע על כך שהוא עצמאי ואינו זקוק לעזרה בתפקוד יומיומי, יש להקטין את הפיצוי שניתן בגין ראש נזק זה. בעניין זה מוסיפים המשיבים כי יש לחשב את הפיצוי בגין עזרת הזולת עד גיל 68, משום שמגיל זה המערער ממילא יהיה זקוק לסיעוד, ללא קשר לתאונת הדרכים. לבסוף טוענים המשיבים שהיה על בית המשפט לנכות כמחצית מראש הנזק של ניידות לעתיד, בגין הוצאות שממילא היה על המערער להוציא לצורך זה.

 

דיון

 

7.        טענות הצדדים בערעור נחלקות לשני נושאים מרכזיים. הנושא הראשון עוסק בשיעור הנכות התפקודית של המערער ובגובה בסיס השכר על פיו נחשב את הפיצוי בגין הפסד כושר ההשתכרות. הנושא השני עניינו בהשגות הצדדים על גובה הפיצוי שניתן על ידי בית המשפט קמא במספר ראשי נזק שונים.

 

גובה בסיס השכר

 

8.        חישוב הפיצוי בגין הפסד כושר ההשתכרות של קטין ככלל וחישוב בסיס השכר בפרט, הינה משימה קשה המצריכה את בית המשפט לערוך תחזיות והשערות בדבר פוטנציאל ההשתכרות של אותו קטין, וזאת ללא כל היסטוריה תעסוקתית או נתונים רלוונטיים אודות מקומו בשוק העבודה (ע''א 10064/02 "מגדל" חברה לביטוח בע''מ נ' אבו חנא, פ''ד ס (3) 13, 28-29 (2005) (להלן: הלכת אבו חנא); ע''א 140/00 עזבון המנוח מיכאל אטינגר נ' החברה לשיקום ופיתוח הרובע היהודי בעיר העתיקה בירושלים בע''מ, פ''ד נח(4) 486, 544 (2004); ע''א 311/85 אפראימוב נ' גבאי, פ''ד מב(ג) 191, 194 (1988) (להלן: פרשת אפראימוב)).

 

           בבחינת שאלת בסיס השכר ביחס לקטינים, נקודת המוצא שנקבעה בפסיקה היא שיש להעמיד את בסיס השכר על שיעור השכר הממוצע במשק (ראה הלכת אבו חנא, עמוד 26; ע''א 61/89 מדינת ישראל נ' אייגר, פ''ד מה(1) 581, 590 (1990) (להלן: הלכת אייגר). עם זאת, צוין בהלכת אבו חנא:

 

"מקום בו קיימים די נתונים לגבי הנפגע, המאפשרים חישוב אקטוארי-אינדיבידואלי, ייטה בית המשפט להעדיף חישוב כזה על-פני התבססות על חזקת השכר הממוצע במשק... ואולם, גם בכל הנוגע לנפגע הילד, השכר הממוצע במשק הוא בבחינת חזקה הניתנת לסתירה. מקום בו יש בידינו לשמוע מאת הקטין המסוים דבר על דרך החיים שביקש לעצמו או שהיתה צפויה לו – כפרט העומד בפני עצמו – וודאי עשויה אמת המידה האינדיבידואלית לחדד את התוצאה הסטטיסטית" (הלכת אבו חנא, עמודים 32, 52).

 

           יודגש: הסטייה מחזקת השכר הממוצע במשק לא תעשה על בסיס הנחות א-פריוריות המבוססות על שייכות לקבוצות באוכלוסיה. כך, למשל, בהלכת אבו חנא נקבע שאין להתחשב בהשכלתם ובגובה שכרם של הורי הקטין, כמו גם, במינו, בדתו או במוצאו של הקטין (הלכת אבו חנא, עמוד 61). האפשרות לסטות מחזקת השכר הממוצע בעניינו של קטין תלויה בשני גורמים עיקריים: הראשון הוא גילו של הקטין ואילו השני הוא קיומן של ראיות ואינדיקציות נוספות בעלות משקל רב, אשר מצביעות באופן ברור על הצורך לסטות מהחזקה (ראו והשוו הלכת אבו חנא, עמודים 61-63; ע''א 1433/98 חמד נ' אחלם (לא פורסם, 4.11.1999)).

 

9.        לדעתי, צדק בית המשפט קמא כאשר העמיד בענייננו את שכר הבסיס לצורך חישוב אובדן כושר ההשתכרות על השכר הממוצע במשק. ראשית, חלק מהראיות והאינדיקציות שהובאו על ידי המערערים שכנגד עסקו בהנחות המבוססות על שייכות לקבוצת אוכלוסיה מסוימת, כגון מעמד סוציו אקונומי נמוך ומגזר. הנחות אלה, כאמור לעיל, אינן רלוונטיות לצורך קביעת גובה שכר הבסיס ועל כן יש לדחותן. באשר לשאר הראיות שהובאו, הגעתי לכלל מסקנה שטיבן וחוזקן אין בו כדי לבסס בהסתברות גבוהה את המסקנה שהמערער היה מתקשה למצוא עבודה מכניסה בבגרותו, במיוחד לנוכח גילו הצעיר בעת התאונה. כך, למשל, תעודות בית הספר היסודי, גרועות ככל שיהיו, אינן יכולות לבסס מסקנה בדבר העדר יכולת למצוא בעתיד עבודה מכניסה. כך גם לגבי קשיים שקטין חווה בילדותו עקב פרידת הוריו. בסיכומו של דבר, איני סבורה אפוא כי יש לסטות בנסיבות המקרה מחזקת השכר הממוצע במשק כשכר הבסיס לצורך חישוב אובדן כושר ההשתכרות.

 

שיעור הפגיעה בכושר ההשתכרות

 

10.      ככלל, על בית המשפט לנסות ולקבוע את שיעור הפגיעה בכושר ההשתכרות של הניזוק על בסיס ראיות ונתונים, כגון רמת שכרו של הניזוק לפני התאונה אל מול שכרו לאחריה (ע''א 3049/93 גירוגיסיאן נ' רמזי, פ''ד נב(3) 792, 798 (1995) (להלן: הלכת גירוגיסיאן)). בקובעו את שיעור הפגיעה בכושר ההשתכרות של הניזוק ייקח בית המשפט בחשבון כנתון מרכזי, ולעיתים אף מכריע, את שיעור הנכות התפקודית (ע''א 61/03 אריה חברה ישראלית לביטוח בע''מ נ' אבני (לא פורסם, 4.7.2005)). חשיבות שיעורה של הנכות התפקודית כנתון לעניין קביעת מידת הפגיעה בכושר ההשתכרות של הניזוק תלויה במידה רבה באופי והיקף הנתונים והראיות שבפני בית המשפט, אשר מלמדים על הפסד כושר ההשתכרות הממשי של הניזוק (ראו הלכת גירוגיסיאן, עמודים 797-798). במקרים בהם אין בידי בית המשפט נתונים אשר יכולים להצביע על אובדן כושר ההשתכרות הממשי של הניזוק, קמה חזקה ששיעור הפגיעה בכושר ההשתכרות שווה לשיעור הנכות התפקודית של הניזוק. אכן, רק טבעי הדבר שכאשר אנו עוסקים בקטין אשר עתידו המקצועי איננו ידוע, תשמש הנכות התפקודית כחזקה הניתנת לסתירה באשר למידת שיעור הפגיעה בכושר השתכרותו העתידי של הניזוק הקטין (ראו: ע''א 2113/90 אדלר נ' סוכנויות דרום בע''מ (לא פורסם, 21.12.1992); פרשת אפראימוב, עמוד 194). לאור הראיות שפורטו לעיל, חזקה זאת לא נסתרה במקרה זה. לפיכך, גובה הנכות התפקודית במקרה הנוכחי ישמש ככלי למדידת הפסד כושר ההשתכרות של המערער.

 

11.      הנכות התפקודית משקפת למעשה את שיעור הפגיעה ביכולת התפקוד של הניזוק כתוצאה מהנכות הרפואית שנקבעה לו. לרוב, שיעורן של שתי הנכויות – הרפואית והתפקודית – יהיה זהה. עם זאת, ניתן לקבוע כי שיעור הנכות התפקודית שונה מזו הרפואית אם בית המשפט השתכנע שקיים פער בין שיעור הנכות הרפואית שנקבעה לניזוק בגין נזק מסוים, לבין ההשפעה הצפויה של נזק זה על יכולתו התפקודית (ראה הלכת גירוגיסיאן, עמוד 799; הלכת אייגר, עמוד 592).

 

           במקרה דנן, נקבעה למערער נכות רפואית בשיעור של 71% כתוצאה מקטיעת הגפה, מחיבור גרוע של השברים בעצמות שוק שמאל ומצלקות בגופו. בית המשפט קמא סבר, על בסיס הראיות שהוגשו לו, כי יש לסטות משיעור הנכות הרפואית והעמיד את שיעור הנכות התפקודית על 50%. לדעתי, לאור נסיבות המקרה לא היה מקום לסטייה חדה כל כך משיעור הנכות הרפואית בעת קביעת שיעור הנכות התפקודית (ראו והשוו: ע''א 778/83 עיזבון המנוחה שרה סעידי נ' פור, פ''ד מ(4) 628, 634 (1986)). אמנם, מהראיות שהוצגו בבית המשפט קמא עולה כי המערער, בניגוד לאמור בתצהירו, יכול ללכת מרחק מסוים ואף לעלות במדרגות ללא צורך בקביים. כן הוא מסוגל לבצע פעולות בסיסיות, דוגמת להתלבש ולהתקלח. עם זאת, בית המשפט קמא ציין כי המערער מדדה בהליכתו. בנוסף קבע כי המערער מתקשה בהליכה ללא קביים והניח שאינו יכול לעשות זאת למשך זמן ממושך. לדעתי מכלול הראיות איננו מספיק כדי ללמד כי למערער כושר תפקודי המוביל לסטייה כה משמעותית משיעור הנכות הרפואית שנקבעה. אין ספק כי הפגיעה ביכולת התפקוד של המערער כתוצאה מקטיעת הגפה מעל הברך קשה ביותר. היא תצמצם באופן ניכר את קשת המקצועות אשר יהיו פתוחים בפניו בבגרותו ותקשה עליו בביצוע כמעט כל עבודה. בנוסף, מחוות דעתו של המומחה הרפואי עולה כי קיים חשש כבד שעם השנים תחול החמרה במצבו התפקודי של המערער, בשל העומס שנוצר כתוצאה משימוש בפרוטזה הארוכה על הגב ועל הפרקים של הרגל הבריאה.

 

           משכך, אני סבורה כי יש להעלות את שיעור הנכות התפקודית ל-65%. בהתאם יש להגדיל את הפיצוי בגין הפסד כושר השתכרות בסכום גלובלי בסך 300,000 ש''ח מיום מתן פסק דין זה. יודגש, שהעלאת שיעור הנכות התפקודית איננה משפיעה, כפי שיובהר בהמשך, על גובה הפיצוי שניתן בגין ראשי הנזק האחרים.

 

גובה הפיצוי

 

12.      הצדדים משיגים על הפיצוי שנפסק למערער בגין מספר ראשי נזק. כידוע, אין ערכאת הערעור נוטה להתערב באומדנת הערכאה המבררת את נזקי הניזוק, אלא במקרים חריגים בהם סכום הפיצוי שנפסק הוא בלתי סביר (ע''א 487/82 נדלר נ' שדה, פ''ד לח(4) 21, 25 (1984); ע''א 617/80 גבאי נ' תע''ל, תעשיות עץ לבוד קבוצת משמרות בע''מ, פ''ד לו(3) 337, 345 (1982)). בשל כך אין ערכאת הערעור נדרשת לבדיקת כלל ראשי הנזק, ולעיתים אף ניתן להסתפק בבחינת הסכום הכולל שנפסק לזכות המערער (ע''א 7297/06 דולב חברה לביטוח בע''מ נ' ה' כ' (לא פורסם, 20.7.2009)).

 

13.      בחנתי את טענות הצדדים, אך לא מצאתי כי יש מקום להתערב בסכומי הפיצוי שנפסקו למערער בגין ראשי הנזק השונים. הסכומים שנפסקו אינם חורגים מן הסביר, במיוחד לאור הסכום הכולל שניתן למערער, ועל כן אין להתערב בהם מעבר לאמור לעיל. אציין כי לעניין גובה הפיצוי בגין ראש הנזק של עזרת הזולת בעתיד, בית המשפט ציין במפורש כי הוא לקח בחשבון הן את הצפי להחמרת מצבו של המערער והן את העובדה שבגיל מבוגר היה המערער נעזר בשירותי סיעוד גם אלמלא התאונה. באשר לראש הנזק של ניידות לעתיד, נראה כי הסכום שנפסק למערער סביר ומשקף את ההוצאות הצפויות למערער לאחר ניכוי ההוצאות שהיה מוציא גם אלמלא התאונה. לסיום, לעניין טענות המערערים באשר לגובה הפיצוי שניתן בגין ראש הנזק של התאמת הדיור, דומה כי בעניין זה אין למערערים להלין אלא על עצמם בכך שלא פרסו בפני בית המשפט תשתית ראייתית מספיקה כדי לבסס את צרכיו של המערער מעבר לסכום שנפסק לו בפועל.

 

           אשר על כן, לו תשמע דעתי יתקבל הערעור בחלקו, כך שהפיצוי בגין ראש הנזק של הפסד כושר ההשתכרות יוגדל בסך של 300,000 ש''ח מיום מתן פסק דין זה. חישוב ניכוי הסכומים שהתקבלו מהמל''ל יעשה בהתאם להסכמת הצדדים כפי שהתקבל בפסק הדין המשלים מיום 19.6.2007. הערעור שכנגד נדחה.

 

           המשיבים יישאו בשכר טרחת עורך דין בסך 10,000 ש''ח ובהוצאות משפט.

 

                                                                                                        ש ו פ ט ת

 

המשנה לנשיאה א' ריבלין:

 

           אני מסכים.

 

                                                                                                 המשנה לנשיאה

 

השופטת א' פרוקצ'יה:

 

           אני מסכימה.

 

                                                                                                ש ו פ ט ת

 

           הוחלט כאמור בפסק דינה של השופטת ע' ארבל.

 

           ניתן היום, י"ג באלול תש"ע (23.8.10).

 

      המשנה לנשיאה

          ש ו פ ט ת

          ש ו פ ט ת

 

 

דף הבית | פרופיל | תחומי עיסוק | קישורים | קריירה| מפת האתר|תקנון |צור קשר| עורך דין | לשון הרע I זכויות יוצרים I הוצאה לפועל I אינטרנט I פלילי I רישוי עסקים I משפחה I גירושין I נדל"ן I מקרקעין I חוזים I נזיקין I נוטריון I פשיטת רגל I תאונות דרכים I עבודה  I פיצויים I פיטורין I צוואה I תביעה ייצוגית I בג"ץ I רשלנות I גביית חובות I הוצל"פ I הסכם ממון I עורכי דין I פורטל משפטי I  תקשורת I דיני רשת | דף הבית | טפסים | הוצאה לפועל | קישורים | קריירה | English | תקנון | עו"ד | עורכי דין | צור קשר פורטל משפטי| תביעה ייצוגית I חוקים I מאמרים I בתי משפט I קבלה | עורך דין
Copyright © 2004 NOAM KURIS Law Offices and Mediation. All rights reserved.