עורכי דין ! עורך דין ! עו"ד

עורכי דין ! עורך דין ! עו"דעורכי דין ! עורך דין ! עו"דעורכי דין ! עורך דין ! עו"דעורכי דין ! עורך דין ! עו"דעורכי דין ! עורך דין ! עו"דעורכי דין ! עורך דין ! עו"דעורכי דין ! עורך דין ! עו"דעורכי דין ! עורך דין ! עו"ד
עורכי דין ! עורך דין ! עו"ד

תגיות לעמוד: עורך דין עורך דין דיני אינטרנט עורכי דין לשון הרע זכויות יוצרים פיצויי פיטורין עו"ד תקנון גילוי נאות הוצאה לפועל תביעה ייצוגית gurl shi  תקשורת בית משפט גביית חובות פשיטת רגל

 

צור קשר

 

ייעוץ משפטי

 

הפוך לעמוד הבית

 

הוסף למועדפים

 

תקנון אינטרנט

 

 

 

בתי המשפט

 

חוקים

 

מאמרים

 

אינדקס עורכי דין

 

פנייה במייל

 

כותבים עלינו

 

מעורבות חברתית

 

שכר טירחה מינימלי

 

השקעות ויזמות

 

   

ִ

פסקי דין

פלוני נ. מדינת ישראל

 

 

 

 

בפני:  

כבוד השופטת א' פרוקצ'יה

 

כבוד השופטת ע' ארבל

 

כבוד השופט א' רובינשטיין

 

 

המערער:

פלוני

 

                                          

 

נ  ג  ד

 

                                                                                                    

המשיבה:

מדינת ישראל

 

 

 

ערעור על גזר דינו של בית המשפט המחוזי בתל-אביב-יפו מיום 31.05.2009 בתיק פח 1005/09 שניתן על ידי כב' השופטים: ש' דותן, ד' גנות, ש'  שוחט.

 

 

 

בשם המערער:

עו"ד גד זילברשלג            

 

בשם המשיבה :

עו"ד עדי שגב                   

 

 

בשם שירות המבחן למבוגרים:

גב' ברכה וייס

                                          

 

פסק-דין

 

השופטת א' פרוקצ'יה:

 

רקע

1.

             המערער הורשע במסגרת הסדר טיעון בעבירות של סיוע לאינוס קטינה שטרם מלאו לה 16 שנים בניגוד לסעיף 345(ב)(1) בנסיבות של סעיף 345(א)(1) + סעיף 31 לחוק העונשין, תשל"ז-1977, (להלן – חוק העונשין), וכן בעבירות של מעשה מגונה בנסיבות של אינוס לפי סעיף 348(ב) ונסיבות של סעיף 345(ב)(1) + סעיף 345(א)(1) לחוק. כן הוא הורשע בנסיון למעשה מגונה בנסיבות אינוס לפי סעיף 348(ב) בנסיבות סעיף 345(ב)(1) + סעיף 345(א)(1) ביחד עם סעיף 25 לחוק.

 

           על המערער נגזר עונש של 7 שנות מאסר בפועל, מאסר על תנאי של שנתיים, ופיצוי כספי בסך 30,000 ₪ למתלוננת.

 

           הוא מערער על חומרת העונש.


2.

             המערער הוא יליד 21.8.90 ובעת הארוע נשוא הליך זה במאי 2008 היה קטין, המתקרב לבגירות. כתב האישום הוגש בתחילה נגד המערער ונגד אדם נוסף שהיה שותף עמו למעשי העבירה, אך עניינו של האחר הופרד והועבר למותב אחר (להלן – השותף). עיקרי הפרשה בה הודה המערער הם כדלקמן:

 

           המערער ניהל קשר זוגי עם המתלוננת, קטינה ילידת 1993 במשך כחודשיים ימים. בחודש מאי 2008 התקשר המערער למתלוננת וביקש להיפגש עימה. היא נענתה לבקשתו והם נפגשו, כשלפגישה נילווה למערער גם השותף. המערער והשותף בקשו את המתלוננת כי תתלווה אליהם לסביבות בית הספר העירוני ט' בתל-אביב, והיא הסכימה. בעודם יושבים יחדיו בסמוך לבית הספר, פנתה הקטינה למערער והודיעה לו כי הקשר הזוגי ביניהם הסתיים והם יוכלו להשאר ידידים. השותף פתח עמה בשיחה, ובמהלך השיחה הוריד את מכנסיו ותחתוניו, חשף את איבר מינו בפני הנערה, והחל לאונן בנוכחותה ובנוכחות המערער. עקב מעשיו, הנערה התרחקה לכיוון בית הספר, אך השותף הלך אחריה, כשהוא מנסה להיצמד לגופה כדי להגיע לפורקן מיני. בתגובה,  היא זזה במהירות, והשותף הגיע לפורקן מיני בסמוך לנערה, ללא מגע עם גופה.

 

           לאחר מכן, חזרה הקטינה לשבת על ספסל בסמוך למערער. המערער התקרב אליה, והחל לנשקה על שפתיה, וכשהתנגדה לנשיקותיו, הוא השעין את גופו בחוזקה על גופה, באופן שלא איפשר את תנועתה, והשכיבה על הספסל. בשלב זה, השותף הפשיל את מכנסיה ותחתוניה של הקטינה בעודה בוכה ומנסה לבעוט בו, ותוך שהיא דורשת מהמערער והשותף שיניחו לה לנפשה. לאחר מכן, השותף החדיר את איבר מינו לאיבר מינה של הנערה עד שהגיע לפורקן מיני, כשהמערער מסייע בעדו על ידי החזקת הקטינה כדי שלא תזוז; תוך כדי מעשיו של השותף, ניסה המערער לנשק את הנערה על פיה. לאחר שהשותף הגיע לפורקן, הוא ליקק את איבר מינה של המתלוננת, חרף בכייה ותחינותיה שהשניים יחדלו ממעשיהם. לאחר מכן, ביקש המערער מהשותף שיסע כדי לרכוש עבורו אמצעי מניעה, והשותף עזב את המקום בקטנוע, תוך נטילת מכנסיה ותחתוניה של הקטינה, כדי למנוע את בריחתה מהמקום. לאחר כמה דקות, שב השותף לבית הספר, ללא אמצעי מניעה, והחזיר לקטינה את בגדיה. בסמוך לאחר מכן, החזיר המערער את הקטינה לביתה באמצעות הקטנוע. לאחר הארועים שתוארו, טלפן השותף לקטינה במספר הזדמנויות וביקש ממנה שלא להתלונן במשטרה.

 

פסק הדין קמא


3.

             בפני בית משפט קמא הונחו תסקיר מבחן, חוות דעת בענין מסוכנות, ותסקיר קרבן. בית המשפט קמא בשיקוליו לעונש, עמד על חומרתה המופלגת של עבירת האונס, ועל החומרה המיוחדת של נסיבות ביצועה בפרשה זו. לדברי בית המשפט, התברר, כי הפגישה עם המתלוננת תוכננה מראש על ידי המערער כדי ללמדה לקח על כך שסרבה לקיים עמו יחסי מין, בעוד שקיימה בעבר יחסים עם אחרים; נקבע, כי כוונת המערער היתה להשפיל את הקטינה כתגמול להשפלתו הוא על ידה. בית המשפט הדגיש את החומרה היתרה במעשי המערער, אשר החזיק במתלוננת, בעוד חברו מבצע בה מעשה אינוס, ואף נישק אותה אגב כך, ואיפשר לשותף ללקק את איבר מינה של המתלוננת לאחר מעשה האינוס, תוך אחיזתה לבל תזוז. כן נקבע, כי מדברי המערער לקצין המבחן ולעורך חוות הדעת בענין המסוכנות עולה כי גם הוא התכוון לקיים יחסי מין עם המתלוננת בכפייה ולשם כך שלח את השותף לקנות אמצעי מניעה. הוא ייחס לענין זה חומרה מיוחדת. בית המשפט ראה חומרה גם בניצול האמון שנתנה המתלוננת במערער, ובפגיעות הנפשיות הקשות שנגרמו לה עקב הארוע. הוא ראה בארוע משום רצף התנהגויות פסולות של המערער, שהונעו מתוך כוונה ותכנון מרושעים. לדברי בית המשפט, מדובר בהתנהגות נפשעת, המלווה במודעות ובכוונה מלאים, שמטרתה להשפיל ולבזות את הקטינה על לא עוול בכפה. לגישת בית המשפט קמא, אף שמדובר במערער שהיה קטין בעת מעשה, האינטרס הציבורי גובר במקרה זה, ויש להעדיפו על פני אינטרס השיקום של המערער.

 

           לזכות המערער צויינו עובדת הודאתו בעובדות כתב האישום המתוקן, והיותו בעל עבר נקי. בית המשפט פסק, כי באיזון בין שיקולי החומרה להיבטי הקולא, יש להעדיף את יסודות הגמול וההרתעה, מה גם שהמערער יזכה לטיפול שיקומי בכלא ככל שיאות לשתף פעולה בענין זה. לאור האמור, החליט בית המשפט לגזור על המערער 7 שנות מאסר בפועל, מאסר על תנאי, ופיצוי למתלוננת, כאמור לעיל.

  

הערעור

 

טענות המערער

4.

             המערער טוען באמצעות בא כוחו, כי בית המשפט קמא החמיר עמו הרבה מעבר למידה העונשית הראויה. נטען, כי טעה בית המשפט בכך שהתייחס לדברים שונים שנכתבו בתסקירים למיניהם – ובכלל זה דברים שנאמרו, כביכול מפי המערער – כאל עובדות מוכחות, והתבסס עליהם לצורך הערכת העונש, אף שלא היוו חלק מעובדות כתב האישום בהן הודה, ואשר עליהן התבססה הרשעתו. ב"כ המערער מפנה לעניינים שונים שבהם קבע בית המשפט עובדות שלא על יסוד ראיות מהימנות, ואשר  מהן גזר מסקנות לחומרה. בכלל זה, הניח בית המשפט הנחה ביחס למטרת הפגישה שלא היה לה רמז בכתב האישום. כמו כן הניח, כי המערער תכנן להמשיך ולבצע במתלוננת מעשים מיניים בכפייה כששלח את השותף לרכוש אמצעי מניעה אף שהנחה זו כלל לא נכללה בכתב האישום. נטען, כי טעות בסיסית זו של בית משפט קמא, בהתייחסו לעובדות שונות שכלל לא נכללו בכתב האישום בו הודה, ולא הוכחו, בצירוף לנתונים בדבר קטינותו ועברו הנקי של המערער, מצדיקים הקלה בעונשו המחמיר. כן היה מקום לתת משקל רב יותר להודאתו ולנטילת אחריות על ידו, ולהמלצות שירות המבחן באשר לסיכויי שיקומו. עוד הודגש, כי מן הדין היה להתייחס לעניינו של השותף, אשר היה עבריין עיקרי בפרשה, ואשר ההליכים נגדו הופסקו בשל אשפוזו בבית חולים פסיכיאטרי, ולהעריך את ענישת המערער על רקע אי נקיטת אמצעי ענישה ממשיים כלפי השותף. 

טענות המשיבה


5.

             ב"כ המדינה טענה, כי אין מקום להתערב בעונש שנגזר על המערער העומד ביחס מתאים לחומרת מעשיו. לדבריה, אמנם העונש אינו קל, אך הוא תואם לחומרה הרבה של מעשי המערער, המשקפים רף חומרה גבוה של מעשי הסיוע בהם הורשע. המערער הוא זה שביוזמתו נוצר הקשר עם המתלוננת באותו ערב; הוא זה שסייע באופן פעיל למעשה האונס שבוצע בה, ואיפשר בהתנהגותו את התרחשותו. הוא זה ששלח את השותף לקנות אמצעי מניעה, ובכך ביטא את כוונותיו לבצע גם הוא מעשה מיני כפוי בנערה. עוד נטען, כי עם השותף הושג הסדר טיעון המבוסס על עונש מאסר בפועל של 8 שנים,  על רקע נסיבות אישיות מיוחדות הקשורות עמו, אך בעת הדיון בערעור זה טרם ניתן פסק דין בעניינו.

 

טיעוני שירות המבחן ומסקנות חוות דעת בענין מסוכנות


6.

             שירות המבחן המליץ על מתן עונש מוחשי למערער, והביע הערכה כי יש סיכוי טוב שישתלב כראוי בהליך טיפולי בכלא. כן הוגשה חוות דעת בענין מסוכנותו המינית של המערער הגורסת, לאחר ניתוח מפורט של היבטים שונים, כי מסוכנות זו עומדת על רף נמוך עד בינוני.

 

השתלשלות ההליכים


7.

            בסיום הטיעון, החלטנו, בהסכמת הצדדים, להמתין במתן הכרעתנו בערעור לגזר דינו של השותף, כדי שהנתון בעניינו יעמוד בפנינו לצורך הערכת מכלול שיקולי הענישה בעניינו של המערער.

 

           ביום 11.7.10 נתקבלה הודעת ב"כ המשיבה לפיה ביום 29.6.10, לאחר דיון בבית המשפט המחוזי, ניתן גזר הדין בעניינו של השותף, המאמץ את הסדר הטיעון אליו הגיעו הצדדים. על פי גזר הדין, הוטל על השותף עונש של 8 שנות מאסר בפועל, מאסר על תנאי, ופיצוי המתלוננת בסך 20,000 ₪.

 

           ב"כ המדינה טוענת, כי פרוטוקול הדיון מבהיר כי בעניינו של השותף מתקיימות נסיבות אישיות חריגות, שאינן מתקיימות בעניינו של המערער. מדובר בשותף הלוקה במצב נפשי מעורער, ולצורך ההסדר נלקח בחשבון גם מצבה הנפשי הקשה של המתלוננת, על כל ההשלכות הנובעות מכך. לטענת המשיבה, נסיבות חריגות אלה ביחס לשותף, מצביעות על כך שאין לראות בעונש שגזר עליו משום אמת מידה לעונשו של המערער, אלא יש לבחון את מעשיו כשהם עומדים לעצמם. חומרת המעשים והנסיבות בהן בוצעו אינם מצדיקים הקלה בעונש.

 

           ב"כ המערער טוען בהשלמת הטיעון כי מתקיים יחס בלתי סביר באופן קיצוני בין עונשו של המערער, אשר הורשע בעבירת סיוע לאונס, לבין עונשו של השותף,  העבריין העיקרי, אשר הורשע באינוס, ובעבירות נילוות. לדבריו, על פי סעיף 32 לחוק העונשין, עונשו של המסייע הוא בדרך כלל מחצית מעונשו של העבריין העיקרי, ופער זה היטשטש לחלוטין במקרה זה. כן לא נלקחו בחשבון פער הגילאים המשמעותי בין השותף למערער, שהיה קטין בעת ביצוע המעשים, וכן הודאתו של המערער והחרטה שביטא, ושילובו המוצלח במערך הטיפולי בכלא.

 

הכרעה


8.

             על פי מערכת העובדות העולה מכתב האישום המתוקן, שהמערער הודה בה, הוא הורשע בסיוע למעשה אונס של קטינה שטרם מלאו לה 16 שנים, מעשה מגונה בנסיבות של אינוס, ונסיון למעשה מגונה בנסיבות של אינוס. המעשים עומדים ברמת חומרה גבוהה מאד. תחילתה של הפרשה ביוזמת המערער להזמין את המתלוננת למפגש, כאשר בחלקו הראשון של הארוע, השותף מבצע מעשי מין בנוכחות המתלוננת, בעוד המערער מחשה ואינו יוצא לעזרתה. בחלקו השני והעיקרי של הארוע, נוטל המערער חלק דומיננטי בהשתלשלות הארועים העבריינית, כשהוא כופה על המתלוננת לשכב על ספסל חרף התנגדותה, ואוחז בה בקשיחות כדי לאפשר לחברו לבצע בה מעשי אינוס. בהתנהגותו זו, מאפשר המערער את מימושם של מעשי האינוס הברוטליים של השותף במתלוננת, המתחננת על נפשה ללא הועיל, והופכת קרבן להתנהגותם הנפשעת של שני המעורבים. תוך כדי מעשה האינוס, מנסה המערער לנשק את המתלוננת בכוח על פיה. הקטע האחרון של הפרשה – שליחת המערער את השותף לקנות אמצעי מניעה, תוך לקיחת מכנסיה ותחתוניה של המתלוננת כדי למנוע את בריחתה, משלים את מעשי המין הנפשעים שבוצעו על ידי השותף בסיוע המערער.

9.

             חומרת מעשיו של המערער הינה מופלגת. הוא יזם את הקשר עם המתלוננת באותו ערב, והוא פעל באופן אקטיבי לסייע לשותף בביצוע מעשה האונס על ידי אחיזתה של המתלוננת לבל תזוז ותתנגד בשעת מעשה. סיוע זה לאונס מצוי ברף גבוה של חומרה שאינו רחוק מביצוע מעשה אונס גופו. חומרת מעשי המין משתקפת גם מעצם ביצועם בחבורה, עובדה שיש בה כדי להגביר עשרת מונים את תחושת הפגיעה, הביזוי, וקרבנות האין-אונים של המתלוננת. תוך כדי הסיוע למעשה האונס, המערער עצמו תקף את המתלוננת מינית בכך שניסה לנשק אותה בניגוד להסכמתה.

10.

          מצבה הנפשי של המתלוננת עקב מעשי העבירות כלפיה מעיד על חומרת הפגיעה בה, המתוארת בהרחבה בתסקיר הקרבן שהוגש לעיוננו.

 

11.

          כנגד החומרה המופלגת המאפיינת את מעשיו של המערער, מצויים מספר קווים לקולא שיש לתת להם משקל יחסי בענישה: במועד הארוע, היה המערער קטין על גבול הבגירות; הוא הודה במעשים והביע חרטה; אין לו עבר פלילי, והוא משתף פעולה עם תכניות שיקום וטיפול בכלא.

 

12.

          אוסיף, כי השותף, הנושא בחלק הארי של האחריות הפלילית לעבירות האונס והעבירות הנילוות במתלוננת, נדון לשמונה שנות מאסר ופיצוי למתלוננת בשיעור נמוך יותר מזה שהוטל על המערער. הפער היחסי בין עונשו של המערער לזה של השותף רחוק מלשקף את הבדלי החומרה במעשי השניים, אולם יש לכך הסבר שטעמיו הובאו בפנינו. נסיבות הרשעתו וגזירת דינו של השותף נושאים מאפיינים ייחודיים לקולא בשל מצבו הנפשי הקשה והמיוחד, וכן נלקח בחשבון ענין מצבה הנפשי של המתלוננת בהקשר לכך, עד כי ההשוואה בין גזר דינו לבין זה של המערער אינה בת-קיימא בנסיבות המיוחדות של הענין. השוואת גזר דינו של השותף לזה של המערער אינה יכולה להצמיח שיקול לגיטימי לקולא במצב מיוחד וחריג זה, ויש לבחון את חומרת עונשו בהתאם לאופי מעשיו כשלעצמם, ולמכלול הנתונים הרלבנטיים הנוספים.

 

13.

          אין להתעלם מכך כי חוק העונשין בסעיף 32 קובע את העיקרון כי, ככלל, "הסיוע לעבור עבירה – עונשו – מחצית העונש שנקבע בחיקוק בשל ביצועה העיקרי" (ע"פ 2796/95 פלונים נ' מדינת ישראל, פ"ד נא(3) 388, 405-406, 410-411 (1997); יעקב קדמי על הדין בפלילים, חלק ראשון, 395 (2004)). אולם זאת – לצורך קביעת רמת הענישה המירבית; אשר לפער הקונקרטי בין נאשמים שהאחד הוא מבצע עיקרי והאחר הוא מסייע – השיקולים הפרטניים המתייחסים לכל אחד מהם עשויים לערפל את הפער הנדרש במצב רגיל, שבו לא מתקיימים נתונים מיוחדים שיש להביאם בחשבון שיקולי הענישה. כזה הוא המקרה שלפנינו, נוכח השיקולים היחודיים בעניינו של השותף, המערפלים את היחס הרגיל שצריך היה להתקיים בין חומרת עונשו הוא כמבצע עיקרי לבין עונשו של המערער, בתורת מסייע.

 

14.

          גזר דינו של המערער אינו קל, אך הוא נועד לשקף את החומרה הכבדה של מעשיו, במתן סיוע פיסי לחברו בביצוע מעשה אינוס ברוטלי בנערה קטינה, חסרת אונים לעמוד כנגד שני בחורים הכופים עליה מעשי מין בחבורה בניגוד לרצונה ולהסכמתה. לאור חומרתם המופלגת של המעשים, ספק אם הייתי מציעה להתערב בגזר דינו של המערער אלמלא היה צדק בטענותיו של ב"כ המערער לפיהן בית משפט קמא התבסס בגזר דינו על מסקנות עובדתיות שונות בדבר נסיבות ההתרחשות העבריינית, אותן הסיק מפרטים שונים שנכללו בתסקיר המבחן ובחוות הדעת בענין המסוכנות, מהן הסיק מסקנות שונות לחומרה. יש להניח כי מסקנות אלה שמשו שיקול בהערכת רף הענישה, אף שהדברים עליהם נסמכו המסקנות לא היו חלק מהתשתית העובדתית בה הודה המערער, ושעליה נסמכה הרשעתו, ושעליה, ועליה בלבד ניתן לסמוך את שיקולי הענישה.

 

15.

          אכן, בית המשפט קמא חרג לצורך שיקוליו לעונש מהתשתית העובדתית שהונחה בכתב האישום המתוקן, ובמקום להסתמך על עובדות כתב האישום המתוקן בלבד, נשען על עניינים שונים שעלו בתסקיר המבחן ובחוות הדעת בענין המסוכנות כדי להסיק מהם על קיום עובדות נוספות המקרינות על נסיבות ההתרחשות העבריינית. הוא התייחס לרקע הקודם למפגש היזום על ידי המערער, אותו הוא שואב לא מכתב האישום אלא מתסקיר המבחן ומחוות הדעת, ומסיק כי כוונת הפגישה היתה להשפיל את הקטינה, לבזותה, ולהענישה על סירובה לקיים עמו יחסי מין; כן הסתמך בית המשפט על חוות הדעת בענין המסוכנות, בהניחו כי כוונת המערער היתה לקיים יחסי מין כפויים עם המתלוננת, ולשם כך שלח את השותף לקנות אמצעי מניעה, בעוד המניע האמור לא נכלל כלל בכתב האישום, והמערער לא הודה בו. בית המשפט מפליג בהשערותיו וקובע כי:

 

"מהאמור עולה כי תוך כדי ובמהלך האינוס, תכנן הנאשם כיצד גם הוא יאנוס את המתלוננת ואף תכנן לעשות זאת באופן שלא ניתן יהיה לגלות את זרעו בגופה ולהאשימו באונס" (פסקה 9 בגזר הדין).

 

           ההנחות לחומרה שבית המשפט הניח בדבר נסיבות הארוע העברייני חרגו, אפוא, מהמותר במסגרת הרשעה על בסיס הסדר טיעון, הנשען על הנחות עובדתיות הנגזרות כולן מכתב האישום בו הודה הנאשם, ומכתב האישום בלבד.

 

16.

          בנסיבות אלה, שבהן יוחסו למעשיו הפליליים של המערער יסודות של חומרה גם על יסוד הנחות עובדתיים שלא היוו חלק מהתשתית העובדתית על פי כתב האישום, אציע לחברי להפחית את עונש המאסר בפועל שנגזר על המערער בשנה אחת, ולהעמידו על 6 שנים במקום 7 שנים. חיזוק למסקנה זו משמשים גם יסודות נוספים לקולא בעניינו של המערער והם – עברו הנקי, קטינותו בעת ההתרחשות, הודאתו במעשים והבעת חרטה, וסיכויי שיקומו, עליהם עמד שירות המבחן.

 

           אציע, אפוא, כי הערעור על חומרת העונש יתקבל במובן זה שעונש המאסר בפועל שנגזר על המערער יופחת בשנה אחת ויעמוד על 6 שנים. שאר מרכיבי העונש יעמדו בעינם.

 

                                                                                        ש ו פ ט ת

 

השופטת ע' ארבל:

 

           אני מסכימה.

 

                                                                                      ש ו פ ט ת

 

השופט א' רובינשטיין:

 

           אני מסכים.

 

                                                                                          ש ו פ ט

 

           לפיכך הוחלט כאמור בפסק דינה של השופטת פרוקצ'יה.

 

           ניתן היום, ‏ה' באלול התש"ע        (‏15.08.10).

 

 

ש ו פ ט ת                                  ש ו פ ט ת                            ש ו פ ט

 

 

 

דף הבית | פרופיל | תחומי עיסוק | קישורים | קריירה| מפת האתר|תקנון |צור קשר| עורך דין | לשון הרע I זכויות יוצרים I הוצאה לפועל I אינטרנט I פלילי I רישוי עסקים I משפחה I גירושין I נדל"ן I מקרקעין I חוזים I נזיקין I נוטריון I פשיטת רגל I תאונות דרכים I עבודה  I פיצויים I פיטורין I צוואה I תביעה ייצוגית I בג"ץ I רשלנות I גביית חובות I הוצל"פ I הסכם ממון I עורכי דין I פורטל משפטי I  תקשורת I דיני רשת | דף הבית | טפסים | הוצאה לפועל | קישורים | קריירה | English | תקנון | עו"ד | עורכי דין | צור קשר פורטל משפטי| תביעה ייצוגית I חוקים I מאמרים I בתי משפט I קבלה | עורך דין
Copyright © 2004 NOAM KURIS Law Offices and Mediation. All rights reserved.